vrijdag 15 november 2013

Ding 5

Ding 5 gaat over Media-online. Een kijk en vergelijk project tussen oude en nieuwe nieuwsgaring. Boeiend wanneer je er tijd voor kan vrijmaken, er blijkt veel informatie voorhanden en wanneer je de cijfers en prognoses laat voor wat ze zijn dan blijven er twee vragen over: waarom zouden we betalen en wat is kwaliteit?
 Via Twitter volg ik geruime tijd veel journalisten in binnen en buitenland. Het terugkerend thema in hun tweeds is de strijd met de mobieltjes-cultuur.
Ieder waant zich nu zowel schrijvend als fotograferend journalist met een fraaie of nieuwswaardig foto en eigen  blog. Wat is de toegevoegde waarde van een verslaggever die doorgeleerd heeft?

Wanneer ik de kranten vergelijk kies ik voor zowel de Gooi- en Eemlander als de Volkskrant. Beide kranten zijn me vertrouwd van kinds af aan en heb beide ook zien veranderen de laatste jaren. Het niveau van de lokale krant is het buurthuis nooit ontstegen, blijft de knusse roddelrubriek van het Gooi maar wordt met de jaren steeds meer een lokale Telegraaf en dus platter en meer op sensatie belust.
De Volkskrant is zo'n krant waarvan je de koppen snelt, hem (of is het haar?) weglegt en later op de dag nog eens gaat lezen, met voor mij als duidelijke meerwaarde het zaterdag Magazine.
Online richt de Gooi-en Eemlander zich nog meer op het regio nieuws dan in de fysieke krant, Waar op papier nog aandacht wordt gegeven aan wereldnieuws moet je dit echt gaan zoeken online. Nog meer Hart van Nederland niveau. Vol met opleukertjes, spelletjes en bewegende reclame. Treurig!
De Volkskrant online is een ander verhaal. Een twee koloms indeling met een wat smallere (zoals het hoort in de papieren krant) advertentie/extra info kolom. Dus een redelijk rustig beeld met een naar mijn idee logische volgorde van nieuws. Ook hier veel ruimte voor opinie via de portretten galerij, maar wel de opinie van min of meer deskundigen (moe van dit woord!). De keuze merk ik is vooral een gevoel, weg van de rede. 's Ochtends de krant in de bus horen vallen, samen ontbijten en na de eerste kop koffie wisselen van bijlage. Jammer dat de oude media het moeilijk heeft, vroeger gingen kranten en tijdschriften failliet door gebrek aan kwaliteit nu door gebrek aan adverteerders.
Dichtbij nog even het voorbeeld van ons eigen personeelsblad, wie leest dit op de portal? Ik laat braaf mijn OR notulen er op zetten en  verslagen van regio overleggen. Een papieren versie op de keukentafel werd zeker gelezen. Nu is het m.i. te saai, te weinig actueel. Misschien tijd voor een hip Biebblog?

Bij het onderzoeken naar diverse vormen van Media-Online vond ik een verhaal over Responsive website's.
Deze sites passen zichzelf zowel qua grafische presentatie als functionaliteit aan. De site weet precies met welk (mobiel) apparaat je de site benadert. Tekstvakken en afbeeldingen schalen hierdoor automatisch mee, ook buttons e.d worden indien nodig verplaatst.
Hier een voorbeeld van een Responsive site, de pc versie, tablet en mobiele telefoon.